Raya Korban :Part 2: muhasabah itu perlu

Assalamualaikom =D

Hye readers/followers !
rindu menaip kat belog mula membuak-buak..
Raya Korban telah lama berlalu (ini adalah entry lama yag baru nak publish).....



syukur Alhamdulilah....last Raya Korban give me a LOTSSS of meaning....
biasanya tak selalu kita hayati hari tersebut dengan betul...
makna korban itu sendiri banyak maknanya.. So, aku sendiri ada tanamkan beberapa niat after pada Raya Korban kali ini... Korban itu tidak semestinya bermakna kita berkorban dari segi wang ringgit yang kita laburkan...
selain daripada kita menghayati kisah pengorbanan nabi Ibrahim a.s..dalam masa yang sama...
aku megambil peluang ini untuk muhasabah diri aku semula...dan cuba memperbaiki kesilapan sebelum ini...
sedikit demi sedikit aku cuba untuk menghadkan segala kenikmatan dunia yang buat aku leka selekanyee...

jadi inilah cara aku menghayati makna korban pada kali ini,,,
aku mengharapkan something different selepas ini....
i'm mean to be more better person.... =D

syukur Alhamdulilah...sedikit demi sedikit...aku berjaya melalui hari-hari dengan penuh
rasa syukur pada Allah...kerana Dia aku pernah rasa berada diatas...kerana Dia juga aku setiasa diingatkan dengan diuji kegagalan...kerana Dia juga aku belajar menghargai hidup ni..kerana Dia juga aku berusaha
untuk mematangkan diri...dan semua kerana Dia !


so..ape yang saya cuba lakukan??

Jaga hubungan dengan Allah

ni la first thing yang kita kena buat dulu... jaga hubungan yang aku cuba maksudkan
ialah seperti jaga solat.. ya..!! kena jaga solat..that's why dikatakan solat itu tiang agama..wee..
and aku cuba berusaha untuk tak melambatkan solat pada waktunya..dan aku makin nekad untuk 
menjaga hubungan ini..and seriously...u will know what I feel..
rasa seperti Allah sentiasa melihat kita..and kita dekat dengan Allah..
and rasa like Allah berkati apa je yang kita lakukan.. In syaa Allah..

Jaga hubungan dengan keluarga dan semua orang

as we know keredhaan ALLAH terletak pada keredhaan mak kita...so starting from now memang
kenalah jaga hatinya.. Gaduh2 kecik with ur siblings tu normal lar...
but I'll try to behave myself..and tak ada lar sampai membenci tahap max kennzz..hehe
Lagi satu kenalah jaga hati orang disekeliling anda if u wanna others jaga hati you all!!huu.
walaupun aku sedar adalah agak sukar bagi aku menjaga style kalau bercakap..
kadang2 tu sampai tak hengat dunia..ada kekadang tu bergurau terover2 (dengan yang sekepala je la..hehe)
but I'll try to improve da way I speak..hehehe..


Jaga penampilan

kalau dulu aku dressing main redah... even bertudung..tapi selempang kiri dan kanan..
keluar dengan slumbernya pakai t-shirt lengan pendek semata...
sometime berani on/off tudung. bila di fikirkan balik..
kenapa lar masa tu aku take easy je semua tu....and now I dont know why
hati aku memberontak untuk pakai more 'proper'...
starting from nak keluar je rumah ada satu perasaan yang aneh like suruh
aku tutup all 'perkara-perkara' yang patut ditutup itueww..
I nakkkkk sangat berhati2 lepas ni dalam berpakaian..but I boleh pulak memikirkan
persepsi orang lain nanti....
So..aku cuba lakukan semua tu secara perlahan-perlahan...
it's better perlahan-lahan kerana ia berkekalan...
and Alhamdulilah... I can do it !!


Sentiasa belajar daripada kesilapan

semua orang pernah melakukan kesilapan...tak ada manusia di dunia ini yang tak melakukan kesilapan..
cuma kesilapan yang kita lakukan berbeza-berbeza..
and Allah itu maha pengampun and maha penyayang..
kadang Allah itu timpakan balasan terus je pada kita..
and kadang kala Allah uji lagi dengan nikmat-nikmatnya..
disuruh supaya kita sentiasa beringat..
terus terang aku sangat bersyukur kerana diuji dengan kegagalan..
kerana ia dah buka mata aku seluas-luasnya..
untuk perbaiki diri...jadi lebih baik In syaa Allah...



okayyy...sedikit sebanyak yang aku cuba kongsikan...
and ikhlas datang dari aku...apa yag aku rasakan...setelah usia makin bertambah ni..hehe
semua orag boleh berubah.. percaya lar...
semuanya bergatung pada diri sendiri...
=D



thanx for reading

Love,
farahshahidah

Comments

Popular Posts