My Raya 2013 : sedih di pagi Syawal

Assalamualaikum ! Salam Aidilfitri =)

Alhamdulilah tahun ni berpeluang pergi solat sunat raya lagi kat masjid kampung atuk aku means kampung belah mak...dekat  Kg. Ulu Duyung, Bemban, Melaka..kali ni pergi awal sebab takut tak dapat tempat nak solat maklum la tahun lepas penuh sungguh jemaah datang solat sampai ada yang terpaksa solat dekat luar masjid dekat atas tar..hanya dilapik dengan tikar...tapi tahun ni semua dapat tempat solat..and tak perlu nak solat dekat luar masjid...heh...mungkin tahun ni ramai pulang ke kampung mertua agaknya..eehee

masa dengar khutbah..mata aku agak ngantuk dek sebab tidur pukul 4 lebih...dok iron baju satu femly..tapi bila dengar takbir mata segar balik...aku suka dengar takbir...sayup-sayup sangat..ehee...lepas solat..makcik-makcik dan mak aku plan pergi terus melawat kubur arwah atuk moyang, nenek moyang dan nenek aku..dan atuk saudara aku

dengan macik..saya panggil dia bibik

mak lang ngan anaknya..eh baru pasan pic mak saya takde..maap mak tengah emosi ketika ini


sampai je dekat kubur, nampak semua bapak-bapak sekalian..anak-anak teruna semua dah sampai dulu...kami sedekah kan Al-fatihah buat kesemua arwah..satu demi satu kubur arwah aku sedekahkan...suddenly, aku tak tau kenapa after selesai sedekahkan Al-fatihah..aku rasa sebak semacam...rasa arwah semua ni baru je pergi meninggal kan kitorang...

you know what...aku tersedu-sedu menangis sedih ya amat..mula nya cuba jugak kawal..malu pulak nak nanges semua orang pandang...tapi sebab dah tak tahan..aku nanges aje buat tak tau...macam syahdu sangat masa tu...aku tengok mak pun nanges sama...mungkin kami rindukan arwah sangat-sangat..dah dekat 2 tahun jugak arwah tinggalkan kami semua..tahun lepas pergi melawat kubur aku tak sesebak ni..tak tahu kenapa tahun ni sebak nya tak boleh tahan-tahan dah...

jadi pagi syawal ni memang betul-betul bagi emosi aku kurang stabil sedikit..tapi tak lama lepas itu..ku okay je..Alhamdulilah...doaku moga arwah-arwah keluarga aku ditempatkan di kalangan orang beriman..amin =)

thanx for reading =D
lotsoflove,
farahshahidah


Comments

  1. Huhu selamat hari raya. Memang sebak lah kan sebab kita nak bergembira di hari mulia tapi mereka xdpt bersama kita

    ReplyDelete

Post a Comment

Comment please =D Thank you ^^

Popular Posts