kawal lah rasa marah ya :-)

Assalamualaikumm :-)
syukur Alhamdulilah masih diberi peluang bernafas diatas bumi Allah ini lagi...dan diberi kesihatan yang baik..now dah lebih 10 Ramadhan..hopefully masih diberi kekuatan and semangat yang konsisten untuk kumpul amal ibadah...aminn..
as we know..bulan Ramadhan adalah bulan dimana kita terpelihara daripada perkara-perkara yang lagha..maksiat and etc..anything perkara yang boleh membatalkan puasa...contohnya mengawal perasaan marah...yezz marah..
siapa je antara kita semua tak pernah rasa marah..marah disebabkan suatu benda yang remeh mungkin..sebab tidak puas hati dengan itu la..ini laa..marah bila orang lain buat benda yang kita tak suka..marah tak kena tempat..marah blaa..dan blaa..persoalannya...bagos ke marah- marah ni..?kenapa senang sangat rasa nak marah ye?..camna nak control rasa marah..dan banyak la lagi soalan-soalannya..heww..
aku juga manusia biasa yang kadang-kala ada rasa nak hangen satu badan..penah rasa nak marah bila ada something yang tak kena..etc and etc..walaupun aku ni bukan la jenis pemarah orang nya..sometime tu nampak je aku cakap cam gebang2..suara tegas2 macam nak marah orang..tapi hakikatnya..orang yang lebih kenal aku akan tahu aku ni cmana...tapi tak semua orang aku apply benda yang sama..cuma dengan yang rapat2 je..tapi adakala nya disebabkan suatu perkara yang aku tak boleh nak 'in' tu..ada lar jugak sampai ke tahap rasa nak hangen satu badan..eisshh tak bagos nyeess rasa itu..
dulu aku branggapan..bila tak puas hati aku ngomel2 marah kan satu benda tu aku rasa kompem akan lega lepas tu...tapi hakikatnya aku silap..tak lega mana pon okay..zerrriouusslyy...ia ibarat api yang kau jirus kan air..lagi la marak api tu...contohnya bila kita marah kan si polan ni..kita pon dok maki blakang2..apo ekau dapat?kau akan tend tu ngunkit segala buruk-buruk pasal si polan..and jam tu lar rasa seperti semua benda pasal dia suma tak kena..semuanya busuk pasal dia..disebabkan marah punya pasal...
see??macamana penangan marah ni kan..bukan kasi solution pon kat kita..tapi menambahkan lagi rasa tidak selesa kat diri kita sebenarnya..ni lar yang disukai syaitan nir rajim..lagi memarakkan api yang dah sedia menyala...menambah-nambah dosa kita tanpa kita sedar..and aku sangat mengakui kelemahan diri..almaklom anak muda kununnya..darah panas..hehh..tapi tu bukan alasannya..sampai satu tahap kita akan berfikir semula...kalau tidak sekarang kita stop being like that...bila lagi kita nak ajar diri kita kenZz....
aku sendiri tak suka keadaan marah2 ni..and tak nak orang lain jugak dalam keadaan marah..bila aku sendri yang marah pon..last-last aku mesti rasa ouh tak bestnya rasa..actually kita sendiri yang kena bijak mengawal rasa marah tu..marah tu memang fitrah kita as manusia biasa..
dalam satu hadis ada menyatakan bahawa..Rasullullah ada memberi petunjuk untuk mengawal rasa marah..jika kamu dalam keadaan berdiri,segeralah duduk..jika dalam keadaan duduk masih lagi berasa marah,kemudian baringlah..jika dalam keadaan baring masih rasa marah maka bangkitlah dah untuk berwuduk dan lakukan solat sunat dua rakaat..
aku juga nak ingatkan diri aku supaya boleh kawal diri bila rasa marah..sebab ia menyusahkan diri kita balik akhirnya..kita yang tak tenteram..so dalam bulan yang mulia yang penuh berkah ni..adalah waktu yang menguji kita sebenarnya..how u manage your emotion..huu..so sama-sama lah kita take note kayh :-)
segala yang baik itu datang daripada Allah..yang buruk itu daripada kelemahan aku sendiri..wallahualam..
lots of lovee ~~
farahshahidah

Comments

Popular Posts