nasihat Syeikh Muszaphar shukor

Assalamualaikum

suatu hari yang hening (aku tak ingat waktu bila) , aku telah tonton satu rancangan yang berbentuk motivasi gitueww..tak ingat channel berapa and rancangan apa..dah tu apa yang aku ingat?haha..owh yang aku ingat rancangan tu ada Sheikh Muszaphar Shukor yang hensem lagi bijaksana tu..siapa lagi kalau bukan angkawasan negara kita..heh..baik..mesti semua dah sedia maklum..eehe..


rancangan tu was like ada unsur motivasi and beliau banyak lar bagi tips-tips berguna..biasa lah orang berjaya should share everything kan..so masa tengok pada mula nya aku kurang fokus apa yang beliau cakap sebab dok sibuk buat benda lain..tapi satu benda yang tertangkap masuk dalam kepala aku ialah
beliau pesan ini :

PERTAMA
Kalau nak berjaya tak kesah la nak berjaya dalam apa pun yang kita buat kena la buang sifat takut dalam diri kita..kenal pasti apa yang kita takut tu dulu then cuba lawan balik apa sahaja yang kita takutkan
sebagai contoh macam beliau sendiri : beliau takut/gugup akan tempat yang sangat tinggi..macam dekat atas bangunan means agak gayat disitu..tapi cara beliau lawan ialah beliau cuba buat bumping jumping untuk 'pure' kan penyakit takut tu..

KEDUA
jangan kata kita tak ada masa...semua orang ada masa yang cukup sebenarnya nak buat semua benda..nak kurus jangan kata tak ada masa nak joging lar sebab sibuk/ tak ada masa nak buat itu ini then dah tertangguh ..sebab beliau kata masa 24 jam adalah sangat cukup sebenarnya nak buat macam-macam task..
macam beliau sendiri : beliau boleh joging pukul 1/2 pagi kalau waktu siangnya memang padat..rajin sungguh!

baik.actually rancangan ni dah lama dah aku tengok..I think since tahun lepas or dua tahun lepas tapi dah lama dah kan.. but aku tak tahu dalam banyak-banyak tips dia bagi dalam pada acuh tak acuh dengar tu.. dua benda ni je yang aku betul-betul ingat sampai sekarang..wahh

memang sangat terkesan dihati sebenarnya even hakikatnya aku kesan dihati tapi pada perbuatan tak lagi..hee..maafkan saya >_

so untuk ikut pesanan beliau..I suggest :

LAWAN TAKUT
  • estimate/list kan benda apa yang kita paling takut/takut sikit/takut banyak and sewaktu dengannya (like me cthnya : takut ular-memang satu-satunya binatang yang aku takut/geli..tengok pun takut inikan pegang)
  • cari jalan macam mana nak lawan takut (cth : plan pergi zoo untuk tengok depan-depan/pergi kedai souvenier dekat A'famosa Waterworld sana tu ha..beli barang RM20 ke atas dapat ambil gambar pegang ular)
  • fight the fear (cth : tenung ular lama-lama/ ambil gambar pegang ular dengan selamba nya and Alhamdulilah dalam pada takut-takut berani jugak aku pegang ular sawa Albino dengan rileks nya..weehuu..ular kuning boleh lar cerita gebang..kasi ular lain..hmm)

URUS MASA

ha yang ni depend on person itu sendiri..how smart dia manage their own time..masa tu ada je tapi kita yang kena pandai cari..semua orang boleh multitasking sebenarnya..tinggal rajin dengan tak rajin je.aku bukan sentuh dalam bab belajar je..yelar biasa kalau masa je mesti nak kait dengan student..bukan student semata-mata ya kawan-kawan tapi apa-apa je akiviti sepanjang hidup kita ..yang bekerja.surirumah ke sesiapa saja=)

mungkin aku akan ingat benda ni sampai bila-bila..and lepas je tengok channel tu memang kagum habis dengan dia actually..harhar..just for sharing =)

thanx for reading
lotsoflove
farahshahidah


Comments

  1. sebenarnya maksud sebenarnya dia adalah takut pada diri sendiri. kita suka takut ada kemampuan diri kita sendiri. kita takut melakukan sesuatu kerana kita takut kita tak mampu melakukanhya. kena buang perasaan takut tu.. dan kena berani mencuba sesuatu tanpa ada sebarang alasan pun :)

    ReplyDelete

Post a Comment

Comment please =D Thank you ^^

Popular Posts