Tips kemas rumah dengan lebih terurus

Assalamualaikum and Hai :-)

sebelum tu dah join Segmen Bloglist saya? Kalau belum klik SINI

Tak kesah la you're fully housewife, or working wife mesti tak terkecuali untuk urus rumah tangga seperti bab mengemas rumah ni. Sometimes semua benda dah otomatik letak dalam kepala, celik mata terus buat apa, lepas tu apa sampai la before nak tidur pun kena make sure dah buat apa. Sometimes jugak ada benda kita terlepas pandang. Konon rasa dah buat semua, make sure all place clean and clear. Tapi tetiba your husband jenis celik mata cepat je perasan ada benda tak clear mula mengundang rasa tak best pulak.

I selalu harap yang I will manage everything wisely. Fefeling superwife dalam rumah konon. Nak buat sesuatu tu kalau boleh biar manageable. So secara tak langsung latih diri ni maintain pastikan rumah bersih and nampak la rumah tu ada bini. Lol. I know other wife also trying to figure out in what ways to ensure you're efficient in cleaning your house. Tak mo la minggu beriya cleaning itu ini.. Lagi sebulan gap baru buat balik.

Selain tu, I tak nak do cleaning house focus satu hari then kau penat macam rasa nak terbongkang. Pastu esok stop.lusa stop.. Cuma haritu la kau beriya2 buat everything in one day only!.
So to maintain everyday in one week mesti cover all thing, I found out one ideas, buat Cleaning Schedule. Nampak macam old school kan. Apa ingat kat sekolah je ada duty roster bagai. Walaupu sesetengah menganggap benda ni lahai remeh pun nak buat schedule, ingat dalam kepala dah la. But, seriously buat kerja rumah kau lebih efisyen lepas ni. Make sure kena patuh dengan schedule tu la. Jangan skip2. Haa

Okay, I have my own Cleaning schedule. I create myself untuk pastikan diri lebih organize. Terpulang pada diri memasing boleh create jadual and task apa yang korang nak buat in whole week. Here I shared mine.

Since duduk berdua lagi dengan suami, hanya kami berdua so potensi untuk rumah terlalu bersepah tu kurang lagi. Cuma kami ada dua ekor kucing yang sometime kena make sure always clean. Sebab tau jela bela kucing, kita mungkin selesa tapi tidak pada orang lain. So sangat perlu jadual, sekurang2nya ada masa untuk buat kerja lain. Fokus bisnes, fokus anak, fokus suami. eh. I mean memasak semua kan. Let things to be organize. Macam jadual ni, I prefer cleaning all sudut mengikut hari. Monday, fokus kat dapur, Tuesday for Living/Dining room and etc. So meaning dalam seminggu mesti ada usik sudut and bahagian ni. Then tak ada la istilah, dus tiga bulan baru nak usik.Lol.

Selain daripada weekly tasks, I jugak makesure ada buat kolum daily task to make sure setiap hari mesti setelkan benda tu semua. And peruntukkan at least 30minutes to clean up. I really hope some of you get some of ideas. Bila dah always follow automatik jadi kebiasaan dah. Macam seminggu kalau tak buat part tu like something missing. Memang mostly wanita memang boleh jadi supermom, buat semua benda tapi belum tentu boleh work smart kalau tak arrange daily work betul2. jimat masa, jimat tenaga. heh. Good luck semua =)

Comments

  1. Menariknya kalau ada jadual macamni. Selalu kalau nak mula mengemas mesti tak tahu nak start daripada mana sebab banyak sangat haha. kalau ada jadual macam ni bolehla membantu kan.

    ReplyDelete
  2. sy hari2 kena kemas rumah sebab bnyk kucing 😂 cuci kain plak 2× seminggu. tapi kalau ada jadual, nampak terurus sikit kan 😄

    ReplyDelete

Post a Comment

Comment please =D Thank you ^^

Popular Posts