Blog Farah Shahidah: saya sayang moyang saya

shushivid

14 February 2011

saya sayang moyang saya

Assalamualakomm...



kali pertama berlaku dalam hidop saya...
pemergian sorang insan yang paling dekat dengan saya
dah pon berlaku dalam keluarga saya....
disebabkan rezeki bukan ditangan saya...
saya telah kehilangannya tanpa sempat menatap mukanya kali terakir...
betapa useless nya saya..!


dia yang saya cuba maksudkan...ialah nenek moyang saya....!
kenapa saya kata dia antara paling dekat dalam keluarga saya?
ye dia seolah2 nenek saya dan saya ibarat cucunya...
dari mak saya kecil baru berapa minggu dilahirkan...
nenek moyang yang jaga dan besarkan mak saya...
semuanya disebabkan ayah kepada mak saya terpakse berhijrah sementara
kerana tugasnya sebagai askar...
ditatangnya mak saya ibarat menatang minyak yang penoh...
cucu...sapa tak sayang lebihkan....


oleh kerana terlalu sayangkan mak saya....
moyang ambil keputusan untuk menjaga mak sampai dewasa
dan menganggap mak saya adalah anak kandongnya...
jadi dari kecil sampai ke alam persekolahan...
mak tak dibesarkan bersama adik bradiknya 14 orang yang lain...
mak hanya menganggap mereka semua itu kawan2 dan jiran sepermainannya saja...


tiba satu saat...moyang terpaksa memberitahu mak yang dia bukan la mak kandong mak saya..
betapa luruh hati mak...tapi apakan daya...
mak harus terima....orang yang pernah dianggap jiran semata-mata itu
adalah keluarganya sendiri.....
walaubagaimana pon...mak tetap tinggal bersama moyang...setelah dapat tahu diri nya sebenar..


mak tinggal disitu sehingga lah mak ke alam remaja..bekerja dan bernikah akhirnya...
hinggalah saya dilahirkan kedunia ini...
saya juga menganggap moyang itu adalah nenek saya...
saya manja dengan nya...semua yang saya mahukan..
moyang akan tunaikan walaupon dia sempat merembat saya
disebabkan kenakalan saya ketika kecil..hahahah...


saya bahagia setiap kali raya beraya di rumah moyang saya...
terujanya saya setiap malam raya...
moyanglah orang yang paling risau sekali kalau semua persiapan lambat dibuat...
ye moyang seorang yang tak suka bertanggoh...
kerjanya pantas....!


moyang juga selalu menyebelahi saya tatkala saya dibelasah oleh mak..hahah...
setiap kali saya atau adik beradik saya dimarah mak...
moyang akan marah mak saya...
moyang tak suka mak garang dengan anak-anaknya...


saya jugak rindu masakan moyang saya...
moyang sangat suka masak asam pedas ikan parang....
saya suka sangat makan asam pedas dia...
sampai saya rasa mak saya pon kalah..hehehe...
moyang tak pernah biarkan saya tak cukop makan bila kat rumahnya...


ye saya akui...saya sangat nakal dan degil ya amat ketika kecil...
biasalah...pernah rasa dibesarkan di kampong...
saya selalu buat nenek moyang risau...
bak kata moyang...dia tak mau saya campor ngan budak nakal2 kat kampong...
tapi saya degil...saya nak jugak...sebab saya nak main...nak ada kawan ramai....
bila saya tak ada depan mata nya...dia akan jerit2 panggil nama saya...
moyang mau saya sentiasa dok depan mata dia....


mak selalu cerita kat saya...dari saya bayi sampai lar besar..
moyang yang mengasoh saya ketika mak dan ayah saya keluar bekerja...
bila saya sakit..moyang beriya-iya risau dan jaga saya...
dia takot apa2 jadi pada saya...
bohong lar saya tak pernah melawan kata moyang....
how rude am i?
makan pakai suami nya iaitu atok moyang saya dijaga dengan baik sekali sampai bila-bila...



bertahon tahon sudah pon berlalu.....
saya dah pon masok ke asrama...ipt dan sebagainya...
kami dah jarang jengok moyang.....
tapi bila ada masa pasti kami excited nak balik sana....
suka dudok kampong... :)
moyang pon makin lama makin uzur...disebabkan umor nya sudah menjangkau 90-an..


nenek tak pernah sakit yang bukan-bukan...
matanya still terang...pendengaran sangat ok...plus suaranya sangat-sangat lar lantang...
tapi moyang dah tak berdaya nak bangon sangat...
tulang sudah tak larat....
jadi bila raya...agak suram sket bila beraya kat kampong.... :(


tiba satu saat...nenek saudara saya menjaganya...
jadi disebabkan moyang ikot balik ke rumah nenek saudara saya,
kami tak dapat lagi merasa malam raya di kampong..
hari berganti hari...moyang makin uzur dan uzur...
sehingga nak makan perlu disuapkan...
berak kencing perlu disettlekan.....seperti menjaga bayi yang baru lahir....



jadi kami semua bergilir-gilir menjaga moyang...
moyang tak mahu ke rumah orang laen...
dia nak tinggal di rumah nya sendiri....
tapi saya sendiri tak sanggop lihat keadaan moyang tinggal berdua saja di rumah nya...
dengan keadaan rumahnya pon dah agak usang...seusang umornya...


rumah moyang dah tak ceria seperti dulu....
sekelip mata saja segala-galanya berubah....
saya seperti rasakan baru semalam saya makan asam pedas moyang...
saya pernah conteng2 kaki moyang yang putih gebu tu....
saya bercerita dengan moyang....macam2...


ketika saya menulis entry ini saya tak dapat menahan sedey saya...
di saat moyang bertarong nyawa...
saya tak ada di sisinya...
kenapa saya tak dapat peluang itu???
ye sume kata saya memang tak ada rezki...
saya rasa seperti mahu menjerit sekuat hati yang saya nak jumpa moyang..!!!


di saat saya bergembira bersama kawan-kawan...
moyang menghemboskan nafasnya yang terakhir...
saya tak sempat kejar masa untuk jumpa moyang...
bila saya sampai moyang sudah dikembumikan...
saya hanya mampu menangis dan menangis....
petanda apa semua ni??kenapa saya tak dapat jumpa moyang??
untuk terakhir kali???
kenapa semua dapat tapi bukan saya??saya tak faham...
tolong fahamkan saya....


ye saya pasrah dengan ketentuan Tuhan....
walau pun saya rasa sakit sangat-sangat...
saya tak sangka dia akan pergi dulu......
tinggallah atok moyang saya seorang.....
atok sangat sedih bila nenek pergi untuk selamanya...
nenek moyang yang selalu ada bersamanya......


tak ada apa yang boleh saya katakan....
hanya mampu doakan moyang ditempatkan dengan orang2 yang beriman....
dan tenang di dunia sana....
moyang merupakan yang pertama saya rasa kehilangan.....
semua memori bersama moyang...saya tak mungkin lupa sampai bila-bila...

Semoga rohnya dicucuri rahmat oleh-Nya.. :) aminnn....









No comments:

Post a Comment

Comment please =D Thank you ^^

Blog Farah Shahidah © . Designed by MaiGraphicDesign