why not kahwin awal

Assalamualaikum

hari ni je ada dua orang kawan aku tunang...Elmeera and lagi sorang Lean..kawan satu sekolah menengah ketika dulu..tak kira lagi yang baru aje lepas...Bella.Syuhada sani...tah sape lagi tah...coming soon ada lagi berapa orang tah....eh apa kena ni..aishh..menyangkit-nyangkit nampaknya..macam semua dok pakat-pakat tunang sekarang musim-musim cuti raya ni..belom kira yang dah otw nak kahwin dah ni..

aku macam tak sedar yang sekarang ni memang umur-umur aku ni dah layak dah nak berumah tangga..wochehh..bak kata orang dah boleh jadi mak orang dah..wahh seriusly dah berderet kawan seangkatan aku tunang, on the way nak kawen and ada yang dah kawen dah pun..dah berisi dah perut bila jumpa balik diorang ni...

kekadang rasa diri ni dah layak ke macam diorang nak kawen apa semua ni..i'm not ready yet..but why not kan sebenarnya..never mind la if kata kawin awal ke lambat ke..benda baik kenapa nak tangguh..ya dulu memang normally perception orang buat apa sibuk-sibuk nak kahwin awal..muda lagi..keje pun belum...kasi dulu makayah merasa duit kau sendiri dulu..bla..bla..and blaaa..ya itu normally pendapat mereka-mereka yang mementingkan masa depan dulu yang tak mahu anak-anak menyesal dikemudian hari...

tapi hakikatnya zaman sekarang dah tak kesah kalau yang muda mudi ni nak kahwin dulu sebenarnya..even still belajar lagi..muda belia lagi...which is as long cukup belanja..tak ada halangan orang tua..benda baik ..sebaiknya diteruskan...as kita pun tahu perkahwinan itu mengelakkan daripada buat benda yang tak baik, right?

sesungguhnya Allah juga ada menyatakan bahawa rezeki itu sentiasa ada...once kita melakukan benda yang baik which is untuk mengelakkan maksiat berleluasa than kita decide untuk kawin..in syaa Allah ada rezeki untuk kita selepas kahwin..

terjadinya entry ini sebab aku rasa happy for them yang decide untuk ke next fasa serius dalam hidup diorang...perkara yang baik tak payah dilengah-lengahkan..once dah ada yang berkenan dihati jalan je terus..ehehh..so kat sini tak ada istilah tergesa-gesa ke nak kahwin diorang ni...rileks laa dulu...cari duit banyak-banyak..tak ada !bila dah decide untuk serius dalam perhubungan and mengambil keputusan untuk mendirikan rumah tangga..that's mean ia adalah keputusan matang yang mereka dah buat..that's good !

so..aku pun kena take serius bab-bab macam ni..bukan serius sampai kerut-kerut dahi dok memikir nak kahwin dengan siapa, bila nak kahwin bla..bla...blaa..haha..tapi sebelum tiba aku pulak melalui fasa-fasa zeeriouss ni...aku kena jugak persiapkan diri dan lebih matang dalam mengendalikan hidup..hehh..tak boleh treat like you are 13 or 18 years old lagi..heheheh

thanks for reading
lotsoflove
farahshahidah



Comments

  1. Kan nad pun kena pikir da bab2 nie

    ReplyDelete
  2. take it easy ok. as long as you are ready :)

    ReplyDelete
  3. kawin dgn kapel. bezanya cuma antara dosa dan pahala. but mostly ramai consider money rather than pahala.

    ReplyDelete
  4. Insya Allah bila sampai jodoh, nikahlah nanti tu. Yg penting kita redha dgn ketentuan Allah :)

    ReplyDelete
  5. xkisah kahwin awal atau lmbt, yg penting dh ready in and out. yg kahwin tburu2, kurg pegangan agama mungkin mnyebabkan mslh di kemudian hari mcm kes gaduh, pukul, cerai-berai. bring Islam together in a marriage, insyaAllah berkekalan. x)

    ReplyDelete

Post a Comment

Comment please =D Thank you ^^

Popular Posts