Kenapa mesti nak mengumpat

betol tak?
kenapa aktiviti mengumpat ni dah jadi aktiviti wajib ek kat kalangan kte?
aku pun manusie yg xlari gak laa dari mende cmne...
pengakuan jujor tu...
cakap sket sape x pernah ngumpat?sape?ade ke?
ke xtau ape tu mengumpat??
haha..xperlu laa aku bg definition lagi kan...
orang kate pompuan je kuat mengumpat..
owwhh,,tidak okayy..!!lelaki sekarang pun ada yg dah mewarisi aktiviti ngumpat ni..
tpi diorang nye style ngumpat sorok2..depan cool je..sesame die kte xtau laa kan..
but mybe semua xcmtu..

ye mmg kite kene berfikiran positif..
tapi dah kene part xpuas ati tu..
mule lahh ada rase nak ngumpat jugak kan??
i mean nak cite kat someone jugak pe yang xpuas hati tuh...
pastu bila ada orang terajak kau ngumpat..
kau nak jage ati kawan kau tu..kau pun trjoin laa jugak wat ketupat..
penah kan ada pengalaman cmne??
actuallynya..siyesly xbaek...ye xbaekk...
*sedar tpi buat jugak kekadang ek..hehe
ngumpat2 ni xbagi pape faedah je pon kat kte..buang air liur..menambah lgi rase nak maki and xpuas hati ada la...
dah ler kte ngumpat bakol2...yg dapat pahale orang yg kauu ngumpat tu tau x..
owhh betape sgt xbagosnye mengumpat ni...
aku cube nak elakkan dri aku dr terlibat lagi ngan aktiviti semase neh..ngee~~
tapi sumtime kte xpat lari jugak dri mende cmni..

aku ada sorang kawan ni...
yg wa respek sama dia kan...
sepnjang penah kawan ngan dia...
kalau wa ada terckap pasal someone ni ke..or org laen terckap pasal si polan ni ke..
dia msti cepat laa sangkal pe yg kteorg ckp tu..
dia msti ckp....
"em xkot..em bia je laa dia...owh ye kew...dah laa..."
see??die elak2 ar dari berfikiran burok kat org laen..
even dah terag2 perngai org tu burok pon..
malas nk amek port...
pe dia dapat kan..
kire baek orang tu x cari pasal ngan dia..

so buat pe die nak sebok mengata pasal orang kan??
bagos x??bagos kan??hehe...
so aku pun sedar laa jugak bile pasan dia cmtu...
betol jugak kata die...
smpai bila nak tros idop dgan berfikiran negatif...
wat saket ati kauu je kan..aku pun xnak idop cmtu..
even orang cari pasal ngan kite pun..
its better wat doono je..
biau orang tu saket2 ati sendiri..pdan ngan muka dia kan..hehe...

sepanjang life aku berkawan la kan...
aku tgok budak KL xde pun dok cite pasal orang..
menyampai kan ke..
*maybe xsemua laa kot..hehe
ye ar..budak bandar..mengumpat ni cam kekampongan kan..hahah..
orang bandar wat hal sendrik je...keh3..

so same2 laa kte renong2 kan ye kawan2...
amek iktibar bersama..
sumetime orang kalalu nak berubah mmg xbley laa directly tros berubah..
kena slow2 jugak..
kte beringat je laa k...
aku pun cm xsuka jugak bila terlibat cmni...
xdapat ape pun...
buat penat ekau..wat saket ati ekau..buat fenin ekau je...
last2 orang yg ekau ngumpat tu lagi maju dari kau..n lagi berjaye..
kau pe dapat???habuk pun x...

okayy..sama2 ar kite berfikran positive yee...:)
thanx 4 reading...


Comments

Popular Posts